Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Katowice: Dekada jednej z najdłuższych dróg startowych w Polsce

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
28-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Katowice Airport

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Katowice: Dekada jednej z najdłuższych dróg startowych w Polsce
fot. Katowice Airport
Dziesięć lat temu, w czwartek 28 maja 2015 roku, do użytku operacyjnego została oddana nowa droga startowa Katowice Airport o długości 3 200 metrów. Pierwszym samolotem, który wystartował z nowej infrastruktury był Airbus A320 Wizz Air do Londynu-Luton.

Budowa nowej drogi startowej Katowice Airport pozostaje największą inwestycją w historii katowickiego lotniska. Do tej pory zajmuje pierwsze miejsce zarówno pod względem skali robót i kosztów. Inwestycja została zrealizowana w wyjątkowo krótkim czasie. W 2008 roku Zarząd Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego S.A., z prezesem Arturem Tomasikiem na czele, podjął decyzję o realizacji tego przedsięwzięcia. W trakcie zaledwie siedmiu lat spółka zarządzająca katowickim lotniskiem sprawnie przeprowadziła cały projekt, począwszy od montażu finansowego, wyboru w przetargu projektanta i wykonawcy, uzyskania wszelkich niezbędnych zgód, realizacji prac budowlanych, odbiorów, a skończywszy na skomplikowanym i zakończonym pełnym sukcesem przeniesieniu ruchu lotniczego ze starej drogi startowej o długości 2 800 metrów na nową.

Prace na budowie nowej drogi startowej rozpoczęły się w lutym 2013 roku i trwały 710 dni. Wykonawca inwestycji do realizacji zadania wykorzystał m.in. 120 tys. m³ betonu drogowego i konstrukcyjnego, 56 tys. ton mieszanki mineralno-bitumicznej, 421 tys. ton kruszywa. Na przygotowanie oznakowania poziomego potrzebnych było 9 000 kg farby. Zasilanie 1 097 świateł nawigacyjnych, w które wyposażono nową infrastrukturę, zostało zapewnione dzięki obejmującej 235 km sieci kabli elektrycznych. Łącznie na budowę nowej drogi startowej zostało przywiezionych ponad 1 mln ton materiałów budowlanych. W budowę nowej drogi zaangażowanych było bezpośrednio ponad 1 500 osób i ponad 220 jednostek sprzętu. Koszt inwestycji wyniósł 157 mln zł netto, z czego 73 mln zł GTL S.A. skutecznie pozyskało z Funduszu Spójności Unii Europejskiej (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko).

W efekcie powstała jedna z trzech najdłuższych dróg startowych w Polsce o długości 3 200 m i szerokości 45 m. Warto podkreślić, że na piętnaście funkcjonujących w Polsce portów lotniczych, tylko trzy, to jest Lotnisko Chopina w Warszawie, Port Lotniczy Rzeszów i właśnie Katowice Airport, dysponują drogami startowymi o długości powyżej 3 kilometrów. Drogi startowe w pozostałych dwunastu portach lotniczych są krótsze i mieszczą się w przedziale długości od 2 500 metrów do 2 800 metrów.

Oddanie do użytku nowej drogi startowej w Katowice Airport umożliwiło udostępnienie załogom statków powietrznych II kategorii operacji lotniczych, co oznacza, że lądowania mogą odbywać się przy widzialności wzdłuż drogi startowej nie mniejszej niż 300 metrów i przy pułapie chmur nie niższym niż 30 metrów. Dla porównania, na wcześniej używanej drodze startowej o długości 2 800 metrów minima dla lądowania wynosiły odpowiednio 550 metrów i 60 metrów. W dniu oddania do użytku nowej drogi startowej został podniesiony kod referencyjny katowickiego lotniska z 4D do 4E. Oznacza to, że infrastruktura portu w całości przystosowana jest do przyjęcia dalekodystansowych, szerokokadłubowych samolotów o rozpiętości skrzydeł dochodzącej do 65 m.

– Droga startowa to serce każdego portu lotniczego. Dziesięć lat temu z sukcesem oddaliśmy do użytku nową drogę startową Katowice Airport. Od końca maja 2015 roku do końca maja 2025 roku korzystające z tej infrastruktury linie lotnicze przewiozły z i do katowickiego lotniska ponad 41 mln pasażerów, a na pokładach frachtowców operujących z Katowice Airport dostarczono prawie 270 tys. to frachtu. W trakcie dekady na drodze startowej zanotowaliśmy ponad 370 tys. startów i lądowań statków powietrznych. Dane te pokazują, jak wielkie znaczenie dla funkcjonowania portu i całego województwa śląskiego miało oddanie do użytku tej infrastruktury. Przed nami kolejne wyzwania, w tym to największe w historii, czyli budowa głównego terminalu pasażerskiego. GTL S.A. to zespół doświadczonych, merytorycznych, działających z pasją i konsekwencją specjalistek i specjalistów w zakresie realizacji inwestycji lotniskowych. Dlatego jestem przekonany, że kolejne projekty zakończymy z sukcesem, podobnie jak dziesiątki poprzednich, które zrealizowaliśmy w trakcie minionych dwóch dekad – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego S.A.

Budowa nowej drogi startowej była realizowana w ramach programu rozwoju infrastruktury Katowice Airport na lata 2007-2018. W tym czasie Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A. skutecznie przeprowadziło kilkadziesiąt zadań inwestycyjnych o łącznej wartości ok. 690 mln zł, z czego ponad 170 mln zł pochodziło ze źródeł Unii Europejskiej. Obok budowy nowej drogi startowej, do najważniejszych inwestycji programu inwestycyjnego na lata 2007-2018 należy zaliczyć: nową strefę cargo wraz z nowoczesnym terminalem towarowym, terminal pasażerski C, stworzenie bazy do obsługi technicznej samolotów, czy też rozbudowę i modernizację płyt postojowych i dróg kołowania. Aktualnie w Katowice Airport trwa program inwestycyjny zaplanowany na lata 2024-2032. Jego najważniejszym punktem jest budowa nowego, głównego terminalu pasażerskiego oraz infrastruktury towarzyszącej w postaci centrum przesiadkowego, nowego układu drogowego oraz tunelu łączącego terminal ze stacją kolejową „Pyrzowice Lotnisko”. Do 2032 roku GTL S.A. zaplanowało również dużą rozbudowę parkingów terenowych oraz budowę parkingu wielopoziomowego.

Ponadto w Katowice Airport powstanie drugi terminal cargo oraz nowa strażnica Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej. Aktualnie trwa budowa nowej bazy służb utrzymania lotniska oraz hangaru H4. W ramach programu inwestycyjnego zaplanowano również budowę infrastruktury, która umożliwi wejście w nowy, czwarty obszar działalności, tj. składowanie i dystrybucję paliwa lotniczego. We wrześniu minionego roku, w południowo-wschodniej części Katowice Airport, rozpoczęła się budowa multimodalnego węzła do przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową. To projekt dofinansowany ze źródeł Unii Europejskiej w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” CEF 2021-2027 Military Mobility. Całkowita, szacowana wartość programu inwestycyjnego Katowice Airport na lata 2024-2032 to ok. 1,5 mld zł.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

SkyUp poleci z Katowic do Bułgarii, Grecji i na Cypr

Infrastruktura i lotniska

SkyUp poleci z Katowic do Bułgarii, Grecji i na Cypr

inf. pras. 27 maja 2025

Lufthansa powoli odbudowuje ruch do Polski

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa powoli odbudowuje ruch do Polski

Mateusz Kieruzal 26 maja 2025

(Nie)udana przygoda LOT z Budapesztem

Pasażer i linie lotnicze

(Nie)udana przygoda LOT z Budapesztem

Mateusz Kieruzal 23 maja 2025

Wizz Air połączy Port Lotniczy Olsztyn-Mazury z Dortmundem

Pasażer i linie lotnicze

KLM-em z Krakowa do Amsterdamu już od 10 lat

Pasażer i linie lotnicze

Katowice Airport z hangarem dla samolotów General Aviation

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

SkyUp poleci z Katowic do Bułgarii, Grecji i na Cypr

Infrastruktura i lotniska

SkyUp poleci z Katowic do Bułgarii, Grecji i na Cypr

inf. pras. 27 maja 2025

Lufthansa powoli odbudowuje ruch do Polski

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa powoli odbudowuje ruch do Polski

Mateusz Kieruzal 26 maja 2025

(Nie)udana przygoda LOT z Budapesztem

Pasażer i linie lotnicze

(Nie)udana przygoda LOT z Budapesztem

Mateusz Kieruzal 23 maja 2025

Wizz Air połączy Port Lotniczy Olsztyn-Mazury z Dortmundem

Pasażer i linie lotnicze

KLM-em z Krakowa do Amsterdamu już od 10 lat

Pasażer i linie lotnicze

Katowice Airport z hangarem dla samolotów General Aviation

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij